lørdag 9. august 2014

San Gimignano - byen med hvilepuls

San Gimignano er en italiensksmåby med ca. 7000 innbyggere i provinsen Siena i Toscana. Den er 

kjent for sin middelalderske bykjerne med en rekke tårn. Byen er ført opp på listen over verdensarven.

Vi hadde fått byen anbefalt av en av mine kollegaer. Og det er vi glade for nå.

For en by! Der fant vi virkelig hvilepulsen og feriefølelsen. 





Den lille byen på høyden, en steinby innenfor en bymur er kjent for sine mange tårn. Tårnene stammer fra striden mellom Guelfiene og Ghibelliniene. Det var her som i en lang rekke italienske byer velstående familier som for forsvar og prestisje bygget tårn. I dag finnes det rester etter 15 av tårnene, men på det meste har det vært 72 tårn.







2 kommentarer:

  1. Ohoiiii der har jeg vært en sommer jeg også, dog bare innom i forbifarten, men du og du for en opplevelse det var, ikke minst når en kjenner historien som ligger bak disse tårnene Beate.
    Snakke du om sjarme, og sikker på du å ble litt bergtatt :-)

    SvarSlett
  2. Kjære deg, så er jeg innom deg igjen, etter en kjempelang pause! Hvordan har du det? ser det står litt stille her på bloggen men kanskje du er desto mer aktiv på hobbybloggen? :) SÅ kos at du la igjen en hilsen til meg for ikke så lenge siden, det varmet. Jeg har det fint :) det har vært fantastisk å bli mamma igjen og livet er nå travelt og fantastisk på samme tid :) Mon tro hvordan det går med deg da? sommeren din ser iallefall ut til å ha vært skjønn :) ønsker deg finfine dager nå i "ventetiden". god klem til deg

    SvarSlett

Takk for besøket, koselig om du legger igjen en kommentar før du reiser videre. (Kommentarer på gamle innlegg vil ikke bli vist før jeg har godkjent dem)