torsdag 29. juli 2010

Geitramssaft!

Jepp, jeg har laget saft av Geitramsblomsten!
I sommer kjøpte jeg meg ei spennende bok. Matsprell i naturens verden. Les det jeg skreiv om boka her. Der var det masse spennende mat en kan lage av råvarer fra naturen. Mitt første prosjekt fra boken er altså geitramssaft!

Utenfor huset til farmor vokser det masse geitrams. Jeg var der og plukket med meg en bukett med blomster. Hjemme igjen renset jeg stilkene for blomster.

Når jeg hadde ca 150 gr friske geitramsblomster blanda jeg de med sukker og sitronsyre. Tilslutt tømte jeg kokende vann over, og lot det stå kaldt til i dag.

I dag silte jeg safta og tømte på flasker. Fantastisk rosafarge på denne safta!


God var den også!!Har du lyst å prøve får du oppskriften her:

‎125-150 g friske geitramsblomster
7-10 dl farin
25-30 gr vinsyre
1 liter kokende vann

...Hell blomstene i et rustfritt kar eller en plastbolle sammen med sukker og syre. Slå kokende vann over og rør til sukkeret løser seg opp. La stå og trekke kjølig i 4-5 dager. Sil av. Hell på rene flasker. Saftkonsentrat blandes ut med vann eller farris etter smak, f.eks 1:6.
Konsentratet holder seg kun en uke eller to i kjøleskap, oppbevares best i fryseren hvis du ikke skal bruke det straks

Du kan også bruke safta til å lage gele:

Geitramsgele
Bland geitramskonsentrat og vann til en sterk saft i forholdet 1:4.
Du trenger en liter veske tilsammen. Legg 10-12 plater gelatin i bløt i kaldt vann i 5-10 minutter. Ta opp de oppbløtte gelatinbladene og klem ut vannet, legg de...m i en kjele med 2 dl kokende vann og løs opp gelantinen i dette. Hell den oppløste gelatinen i saften i en tynn stråle mens du rører godt. Hell blandingen over i en bolle og sett den på et kaldt sted til den er stiv. Server geleen til stek og vilt, eller som dessert med kremklatt og oppskåret frukt eller bær.Vis mer

24 kommentarer:

  1. Ser godt ut ja :) og så hadde dn en fiiiin farge!

    SvarSlett
  2. Så spennande! Oppskrifta er lagra!! Kanskje eg skal prøve denne ut i neste veke når eg har avspasering nokre dagar. ;) Takk for oppskrifta!!

    SvarSlett
  3. Det har eg aldri høyrt om før, men for ein farge..

    SvarSlett
  4. Hei!! Så spennende!! Det har jeg aldri hørt om før. Hylleblomst/bær saft har jeg hørt om men dette var noe nytt!! Fantastisk farge!! Jeg har som mål å lage ripssaft, den får også en flott farge!! Artig å gjøre litt slike "gammeldagse" ting i denne tid hvor vi får tak i alt!! Hilsen AnneKari:-)

    SvarSlett
  5. Så kul ,ser både gott och friskt ut, gillar verkligen färgen och gissar det smaker gott. Sån gör jag med fläder( svarthyll) och man kan visst använda Fillipendula också.. Vem har sagt att det är ogräs bara för att det växer vilt?

    SvarSlett
  6. Fantastisk! Trudde ikkje det kunne lagast noko av...sånn er det.Du er veldig flink, Beate! Det var nære på at eg kom på besøk til deg tysdag, då eg var på sykkeltur i området, men stoppa so lenge hos Børre og Monica. Måtte berre trø meg på heimveg. Snakkast!

    SvarSlett
  7. Jeg har også sett på den geitramsoppskriften, (har boka), den ser jo lekker ut. Og jeg må si at bildene dine frister enda mer. For en farge! Det blir nok ikke i år, men til neste år kanskje :)

    SvarSlett
  8. I alle dagar! Dette ante eg ikkje var råd å lage saft av! Men synes at blomstrane er så fine! Og for ein lekker farge på drikken! Tusen takk for fine kommentarar! Alltid kjekt å sjå at du finns her!

    Ha ei fin helg!
    God klem frå Elin :)

    SvarSlett
  9. Jøss, dette har jeg aldri hørt om før. Men det så deilig ut, slik en inbydende farge :))

    SvarSlett
  10. Veldig lekker! Hørtes spennende ut, var helt ukjent for meg. Har en gang spist geitramsrot (vissnok næringsrik, men ikke særlig god), men aldri hørt om saft.

    SvarSlett
  11. Oppskriften er herved lagret..., og skal etterhvert testes... :O)

    SvarSlett
  12. Kjempepennende! :) Å så modig du er som faktisk prøver ut sånne ting! :) Hmm, kanskje jeg tør prøve også? Så jo ikke så vanskelig ut :) Men her blomstrer ikke geitramsen ennå, det har vært en kald, kald sommer... :(

    SvarSlett
  13. Det var nytt for meg at det gikk ann å bruke geitrams til noe. For en lekker farge, rene trylledrikken. Ønsker deg en riktig fin dag.

    SvarSlett
  14. Var innom no for eg tenkte eg skulle ut å plukke geitrams og lage, men oppdaga då at ein trong sitronsyre, det trur eg ikkje at eg har. Får ein tak i det i vanleg butikk? Kor mange flasker fekk du fyllt av "ein porsjon"? Spennande. ;)

    SvarSlett
  15. Da har jeg vært ute og prøvd. Kjempemoro! Men her var det nok litt sent for geitramsen, så måtte blande i litt bringebær. Og da kaller vi det grøftekantsaft i stedenfor! Men hvor kjørlig må den stå og trekke? Holder det med oppå fryseren i gangen (noe kaldere enn i stua), eller bør den i kjøleskapet?

    SvarSlett
  16. Supert å få oppskrift og veiledning til geitramssaft. Ikke visste jeg at den kunne brukes til noe. Saft er laget og den smakte herlig!! Både jeg og ungene har fått en ny favoritt :-)

    SvarSlett
  17. Hei :-)
    Dette så skikkelig lekkert ut. Jeg har lagt inn en lenke til deg fra et innlegg om geitrams hos meg. Du finner det her: http://englerisneen.com/2010/10/geitrams-en-mangesidig-plante-som-bade-er-vakker-og-nyttig/

    Håper du synes det er greit :-)

    SvarSlett
  18. Noen som vet om holdbareheten på gelèn? Tenkte å lage på glass og gi bort til jul..

    SvarSlett
  19. Jeg har ikke prøvd å lage gele, så jeg vet ikke, men kanskje det tryggeste er å fryse ned konsentratet nå, og så lage geleen før jul?

    SvarSlett
  20. Tusen takk for godt tips! Neste år skal jeg jammen lage saft!!!

    SvarSlett
  21. Jeg har laget geitramssaft i flere år, og har også erfart at det er best å fryse den ned. Server den gjerne med vann m/kullsyre, da blir det en festdrikk.

    Jeg har valgt å bruke pektin (Certo - grønn pose) for å lage gele. 1 pose Certo til 15 dl geitramssaft. Jeg bruker den ufortynnet, da jeg tenker å bruke den som tilbehør til mat.

    Nå eksperimenterer jeg med å ha urter i geleen, slik at den skal bli enda bedre til mat :-)

    SvarSlett
  22. Takk for oppskrift! Lagte safta for 5 dg siden og silte den i dag. Mmm, litt syrlig, og veldig god!

    SvarSlett
  23. Takk for oppskrift! Lagte safta for 5 dg siden og silte den i dag. Mmm, litt syrlig, og veldig god!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Jeg har også akkurat laga saft. :)

      Slett

Takk for besøket, koselig om du legger igjen en kommentar før du reiser videre. (Kommentarer på gamle innlegg vil ikke bli vist før jeg har godkjent dem)