mandag 9. mai 2011

Bjørkebladsaft

I dag har vi hatt skikkelig sommer, og jeg har hatt fri. Deilig!

En av tinga som sto på dagens program var å lage saft av bjørkeblader.
Ideen er fra boka matsprell, som også har inspirert meg til å lage geitramssaft og mjødurtsaft.
 Oppskriften er enkel:
150-200g friske unge bjørkeblader.
1 kg sukker
25-30g (1 pose) sitronsyre eller vinsyre
1 liter kokende vann.

Bland bjørkeblader, sukker og syre i et stål eller plastkar, hell over kokende vann og rør til sukkeret er oppløst. La stå 3-4 dager på kjølig sted og trekke. Sil og hell på flasker.
Kan oppbevares 2 øker i kjøleskap, ellers bør den fryses.

Bland med vann eller farris etter forholdene 1:7

11 kommentarer:

  1. Næmmen næ??!! hva skal nå det være godt for Beate...? Aldri hørt om heller, men har du hørt omhuskhldningssaft og appelsinsaft?? he he, det kjøper vi på Rema`n her i Trøndelag, med sukker eller uten sukker til og med :-))))

    SvarSlett
  2. Hi hi, mye mer gøy med hjemmelaga rar saft ;)

    SvarSlett
  3. Spennende! Men hvordan smaker saften da?

    SvarSlett
  4. Jeg skal komme tilbake med en beskrivelse av smak, når safta er klar til å drikkes :)

    SvarSlett
  5. Så utrolig spennende. Kanskje jeg skulle prøve?
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  6. Dette hadde vært artig å prøve. Betyr det noe når du plukker bladene, jeg mener må de være store og helt utsprungne eller?
    Jeg lager akkurat samme saften med solbærblader og den smaker veldig godt. Kanskje du skulle forsøke det også?

    SvarSlett
  7. Hei. Bjørkebladene skal vere så nye som mulig tror jeg, hvis de skal lages saft av. Litt gjennomsiktig og klissete. Oi, så spennede med solbærbladsaft. Kanskje det også må prøves ja :)

    SvarSlett
  8. Ååå, så mykje spennande du finn på altså!! Denne trur eg eg må teste ut. Gler meg uansett til å lage geitramssaft i år og. ;)

    SvarSlett
  9. Dette har jeg aldri hørt om før, spennende.

    SvarSlett
  10. Det där verklar enkelt och bra. Jag har provat liknande med rödvinbärsblad. Trevlig sommar.

    SvarSlett
  11. Så spennende! Jeg har brukt samme oppskrift med peppermynte - veldig god og frisk saft det også :)

    SvarSlett

Takk for besøket, koselig om du legger igjen en kommentar før du reiser videre. (Kommentarer på gamle innlegg vil ikke bli vist før jeg har godkjent dem)