torsdag 10. januar 2013

Hjemmelaget kalkunsuppe.. nam, nam


Mmm.. i dag har jeg laget en deilig suppe fra bunnen av. Vi hadde litt kalkun igjen etter å ha spist nyttårsmaten. Den ble rensa og delt opp i små biter og puttet i frysen. I dag tok jeg opp posen og laget kalkunsuppe. Nå er det ikke mer klakun i frysen, men jeg regner med den blir like god med kylling, så denne blir nok laget igjen..

Her kommer et forsøk på en oppskrift.
1. Kok opp 7 dl vann (eller bruk kraft om du har det) og 3 dl fløte
(om du ikke vil ha krema suppe kan du bruke mer vann)
Jeg hadde ikke kraft, så jeg putta i en terning kyllingbuljong og en terning med grønnsaksbuljong.

Mens det kokte opp kutta jeg opp grønnsaker.

2. Del opp grønnsaker.
Bruk det du har i kjøleskapet, eller det som frister på butikken.
Jeg brukte:
En pose med sukkererter
en boks mais


 en paprika
2-3 sjalottløk
 litt purre
litt gullerot

 og sopp. (jeg ville helst hatt fersk sopp, men det hadde de ikke på butikken i dag).

3. Stek grønnsakene lett.
Jeg stekte gulleroten, paprika og løken litt først, før og de andre grønnsakene i og varma de litt før jeg hadde de i suppa.

4. Ha i kalkunen og grønnsakene i suppa

5. Nå er det tid for litt mer smak.
Bruk de smakene du liker. Jeg brukte en skje grov sennep og tandoori kyllingkrydder.


6. Tilslutt hadde jeg litt bacon i.

Nam nam. Dette er en suppe du kan lage i mange varianter, alt etter hva du liker, og hva du har i skapet. Det er bare å bruke fantasien, både på hvilke grønnsaker og hvilket krydder du skal ha i.

Her er min ingrediensliste:
7 dl vann
3 dl fløte
1 terning grønnsaksbuljong og 1 terning kyllingbuljong
1 paprika
1 gullerot
2-3 sjalottløk
1 boks mais
1 boks sopp
1 pose sukkererter
1 rest med purre
1 pakka bacon
1 spiseskje sennep
Kalkun
Kylling tadoori krydder

2 kommentarer:

  1. Hei!! Suppa hørtes god ut!! Lurt å bruke rester på den måten!! God helg!! Anne Kari :-)

    SvarSlett
  2. Ja, for så si det sånn: nå ble jeg sulten!! Nam, det der både så og hørtes snadder ut! :) elsker supper jeg -særlig på kjølige vinterkvelder. Håper du har hatt en god helg så langt? Nyt søndagen. Det gjør jeg. Vært på møte, er nå helt utslitt (hehe sånn kan det gå når det er mye sosialt - samt barn å passe på på søndagsskolen) og sitter unntullet foran peisen.- Nyyydelig :) klem din vei <3

    SvarSlett

Takk for besøket, koselig om du legger igjen en kommentar før du reiser videre. (Kommentarer på gamle innlegg vil ikke bli vist før jeg har godkjent dem)