fredag 3. april 2009

ABC i ord og bilder: E

Dagens bokstav i ABC i ord og bilder er E. For de som kjenner meg vil jeg tro at hva jeg velger som min E er ganske klart. E står selvsagt for Engler!

En engel er et overnaturlig, ofte bevinget åndevesen som er beskrevet i flere religioner. I jødisk, kristen, islamsk og parsisk tradisjon er englene Guds tjenere og budbringere og viser seg for menneskene gjennom åpenbaringer. Både det hebraiske ordet mal'akh (hebraisk: מלאך) og det greske ordet angelos (gresk: άγγελος) betyr «sendebud». Når det i Bibelen snakkes om sendebud fra åndeverdenen, blir disse ordene oversatt med «engel». Bibelen skildrer englene som personer med hver sin egen personlighet.
Engel kan også brukes om tilsvarende vesener i andre religioner, om skytsånder i folketroen og symbolske fredsengler, Dødens engel, Hevnens engel og liknende. Ordet kan dessuten betegne onde ånder (demoner) som er djevelens (Lucifers) tjenere. Ordet engel kan i overført betydning i tillegg brukes om et uvanlig godt, hjelpsomt, tålmodig og elskelig menneske, gjerne ualminnelige omsorgsfulle kvinner eller snille barn.

Jeg er en englesamler. Har masse engeler hjemme, dette er bare et lite utvalg. Jeg er veldig glad i litt annerledes, gjerne litt rampete engler. Ellers er jeg så heldig å ha møtt noen engler, i betydningen uanminnelig omsorgsfulle mennesker.

20 kommentarer:

  1. Så mange vakre engler! Jeg samler på engler og har de fleste framme i jula. Men noen får stå framme hele året.

    SvarSlett
  2. Hihi, selvfølgelig måtte det være engler:) Du har så mange fine, og jeg likte vingene!

    SvarSlett
  3. Flotte engler! :-) Engler er søte.. det er både sant og visst!

    Monica

    SvarSlett
  4. Jeg liker engler også. Jeg samler ikke da, men det er noe jeg godt kunne ha gjort.
    Engler e alltid et godt valg også på bokstaven E.

    SvarSlett
  5. Så mange fine engler! Er veldig glad i dem jeg, også - og har noen stående fremme hele året. Et fint innlegg, dette. Klem fra Randi**

    SvarSlett
  6. Vakre var de (selv om jeg ikke deler din oppfatning ellers :-) )

    SvarSlett
  7. Mange søte engler her ja..

    SvarSlett
  8. Så nydelige engler:) Jeg har ikke så mange selv,bare til jul,men er veldig glade i de jeg har:) Og når de somkjenner deg vet at du kommer til å velge Engler,så er det også et personlig valg:) RIktig god påske til deg:)

    SvarSlett
  9. Engler tenkte jeg på også ,men valgte et annet tema. Mange fine engler du har=)

    SvarSlett
  10. engler i blandt oss - var det en film eller bok?

    dette ser ut til å være koseengler. hurra

    SvarSlett
  11. Fine engler :)
    Ønsker deg ei god påske :)

    SvarSlett
  12. For en herlig samling "annerledes-engler" du har! De ser alle ut til å ha sin helt egen sjarm og utstråling. :)

    SvarSlett
  13. Heia!
    Fint bidrag,søte engler.

    SvarSlett
  14. Jeg har virkelig sansen for englene dine. Engler med personlighet dette.

    Artig og spesiell løsning på oppgaven.

    SvarSlett
  15. Vi är många med dig, som har en samling av engler hemma.

    SvarSlett
  16. Engler var en fint tema,jeg samler ikke på dem men har noen her hjemme..og satser på at engler finns ellers også;)
    God påske.

    SvarSlett
  17. Ein flott englecollage:0)
    Og mange koselige, ikkje heilt A4englar!!
    Klem

    SvarSlett
  18. Kjekt å se at det er fler enn meg som er glad i engler!! Jeg liker både de overnaturlige og de veldig menneskelige englene! Hehe! Flott collage!!

    Ha en strålende påske!

    SvarSlett
  19. Engler er deilige vesener! Spesielt de en møter i hverdagen. De som gjør en glade og gjør uventede ting som gjør dagen din bedre!

    SvarSlett
  20. Nydelige E'er.
    Flott collage. :)

    SvarSlett

Takk for besøket, koselig om du legger igjen en kommentar før du reiser videre. (Kommentarer på gamle innlegg vil ikke bli vist før jeg har godkjent dem)