fredag 3. juli 2009

ABC i ord og bilder: R

I dag tenkte jeg dere skulle få være med meg på en tur til Runde.
Runde er den sørligste av de store norske fugleøyene. Øya har 160 innbyggere og er en del av offshore- og fiskerikommunen Herøy. Runde er enkelt å finne, det er skiltet dit fra flere av de nærliggende plassene. Og at folk finner det er det ikke tvil om, for det yrer av turister på Runde i sommerhalvåret.



Fram til 1982 var eneste måten å kommes seg til Runde, med båt. Nå er det bygget bro, men skiltet ved brua forteller at brua blir stengt ved sterk vind og stor flo.



Runde er nok mest kjent for fuglene sine, og skattene i havet. Lokalt er de også kjent for et aktivt bygdeliv, og stor sangglede. 17 mai feires uten korps, men med god sang, og juletrefestene er av den trasisjonelle sorten. Varer i timesvis og masse folk, mengder med mat, og mye gang og sang rudt treet.




Det drives også et stor humanitært arbeid i India fra Runde. Herøy village. Herøyfolket har samlet inn penger til en hel liten landsby. Skole og nye hus er noe av det de har fått til.




Men som sagt, de fleste forbinder nok Runde med fulgelivet.



Runde har et unikt artsmangfold - praktisk talt alle de kolonihekkende sjøfuglene våre er representert. Tallrikest er nok turistenes store favoritt: lunden. Vanskelig å telle, der den gjemmer reiret sitt i steinurer og jordhull, men her er mange titusener av par, kanskje hundre tusen.
Krykkja danner den andre kjempekolonien på Runde, med rundt 50 tusen par. Svirrende og skrikende setter de sitt umiskjennelige preg på fuglefjellet. Størst av alle fuglefjellets innbyggere er den eventyrvakre havsula, blendende hvit med oransje strøk over hodet. Kolonien i Rundebranden er størst og eldst i Norge, en av bare ca. 40 havsulekolonier i verden.Tre smakebiter av et overveldende fugleliv. Men her er mer: Sør-Norges eneste lomvikoloni, den eldste og største havhestkolonien i landet, den største ansamling av storjo, landets nest største toppskarvkoloni, alke og teiste, ærfugl og gravand. Ørn, falk og hauk besøker øya på jakt, mens ravnen lever stort på overfloden av egg og unger. Hjorten beiter i bratte lier og på grønne jorder, i havet har vi sel og nise - og fisk til glede for flere enn de fjærkledde.





15 kommentarer:

  1. Det eneste jeg visste om Runde var fuglene ja, men nå fikk jeg jo masse mer informasjon. Takk for det! Ha ei fin helg:o)

    SvarSlett
  2. Endnu en gang er jeg imponeret over Norges smukke natur.

    SvarSlett
  3. Kjempeflott innlegg om Runde, Beate:0)
    Har vore der mange gangar, men fekk plukka med meg meir informasjon som eg ikkje visste herifrå!!
    Eg har vore sjøsjuk EIN gang i heile mitt liv, og det var når vi tok pumpebåten rundt Runde. Eg vart plassert oppå dieselpumpa sidan eg er rekan for å¨vere svært sjøsterk...Men den jamne dieseleimen blei for mykje sjølv for meg, he he...

    SvarSlett
  4. Jammen lærer jeg litt nytt hver gang jeg er med på denne bokstavleken. Jeg trodde Runde bare var et øde fuglefjell! :)

    SvarSlett
  5. Virkelig vakkert på den lille øy,
    med alle sine riktig flotte fugler.

    Håper bare menneskene i fremtiden kan la de være i fred og leve sine liv i ro og mak.

    SvarSlett
  6. Veldig mange av mine fotografvenner har flere ganger besøkt Runde, og du verden for noen bilder de har kommet hjem med. Du kan vel selv tenke deg hvor misunnelig jeg er på dem alle.

    Det blir nok til at jeg også tar turen en vakker dag! :)

    SvarSlett
  7. Ja, dette var litt av en øy må jeg si! Flott!! Kjekt med steder som har mye dyre/fugleliv!

    Ha en strpkende helg!

    SvarSlett
  8. Mye fin informasjon her om Runde og et flott innlegg fra deg!

    SvarSlett
  9. På Runde har jeg vært en gang for å se på fuglene som du skriver så flott om. Jeg kan huske at storjoen gjorde et stort inntrykk på meg. Jeg har aldri før sett den fuglen. Her hvor jeg bor har vi andre slags jo'er men ikke storjo. Lundefuglen er søt og den hadde jeg heller ikke sett før. Et fantastisk fugleliv på den øya, grønt og vakkert var det også der.

    SvarSlett
  10. Runde er utrolig flott. Var der for mange år siden. En skikkelig opplevelse : )

    SvarSlett
  11. Kjempeflott innlegg om Runde, både i blilder og ord. takk for kommentar. God helg fra Margit.

    SvarSlett
  12. En dejlig beretning om Runde, og rart at læse om beboernes aktive liv udenfor turistsæsonen ;-)

    De bedste weekendhilsener!

    SvarSlett
  13. Fint innlegg om Runde og flott løst R :) Tusen takk også for kjempekoselig kommentar hos meg :)

    God helg!

    SvarSlett
  14. Så flotte bilder fra Runde :)

    SvarSlett
  15. Hurra! Endelig kan jeg si i en kommentar at - DER har jeg vært!! Ler.. Det var sommeren 2004. Jeg og samboeren min. Vakert sted. Ble ikke tid til å gå opp på fjellet, men så sjøskattene, hvertfall en del av dem. Kongefugleøy!!!! Kjempemorsomt å se den igjen! :)

    SvarSlett

Takk for besøket, koselig om du legger igjen en kommentar før du reiser videre. (Kommentarer på gamle innlegg vil ikke bli vist før jeg har godkjent dem)